Pääkaupunkiseudulla kitketään ruokahävikkiä yhteisvoimin – Sinäkin voit ostaa ylijäämä- ja lähiruokaa parilla klikkauksella

23.1.2019

 

Mitä jos sinä voisit ostaa uusimaalaista hirvenlihaa parilla klikkauksella – ja ravintolat teollisuudelta ylijäänyttä sirkkajauhoa yhtä helposti? Pian tämä on mahdollista. Urban Food -projektissa luodaan 20 kumppanin voimin pääkaupunkiseudulle huippuluokan lähiruokamarkkinoita digitaalisia alustoja hyödyntäen.

Uudellamaalla tuotetaan erilaisia korkealaatuisia raaka-aineita, joiden löytäminen vaatii kotikokilta omistautumista. Vastavuoroisesti tuottajan on hankala löytää pienille erille kannattavaa jakelukanavaa.

Urban Food -projektissa nämä haasteet ratkaistaan rakentamalla alustoja ja logistiikkaa, joiden avulla villivihannekset, pientuottajien tuotteet ja teollisuuden ylijäämä on helppo löytää ja ne toimitetaan kannattavasti ostajalle.

Villiyrttejä Forest Foodysta ja maukkaimmat kausiherkut Uudenmaan ruoasta

Kotitaloudet voivat tilata Uudenmaan alueen lähi- ja luomuviljelijöiden tuotteita sekä tehdä viljelijöiden kanssa satokausisopimuksia esimerkiksi Uudenmaanruoka.fisivustolla. Uudenmaan ruoka -noutopisteet sijaitsevat Helsingissä Herttoniemessä ja helmikuusta alkaen myös Espoon Nihtisillassa. Forest Foody puolestaan yhdistää keräilijät ja kuluttajat. Sivustolla forestfoody.fi sekä ravintolat että kuluttajat voivat tilata esimerkiksi villivihanneksia ja -yrttejä.

“Haluaisimme nähdä, että pientiloilla olisi myös muita vaihtoehtoja kuin kasvaa tai kuolla. Projektin tavoitteena on luoda joustavia jakelukanavia, joilla tuottajat tavoittavat ostajan helpommin niin, että tuotteiden myynti olisi kannattavaa”, Olli Repo Herttoniemen Ruokaosuuskunnasta näkee.

Apetitin ja Fazerin sesonkiylijäämä ravintoloiden saataville Korjuu.comista

Lähiruoan lisäksi projektissa laitetaan liikkeelle teollisuuden ylijäämäruokaa. Suomessa syntyy syömäkelpoista ruokahävikkiä noin 400–500 miljoonaa kiloa vuodessa, mikä vastaa 300 000 henkilöauton vuosittaisia päästöjä. Viidennes tästä syntyy teollisuudessa.

Erityisesti sesonkiaikoina teollisuudessa jää tarkasta suunnittelusta huolimatta käyttämättä raaka-aineita kuten hilloja, jauhoja tai valmiiksi pilkottuja kasviksia. Hankkeen yhteistyökumppanit Apetit ja Fazer tuovat ne nyt esimerkiksi kuluttajien, ravintoloiden ja pienleipomoiden käyttöön Korjuu.com-alustalle. Ensi maanantaina 28.1.  aukeavalla sivustolla kuka tahansa voi myydä mitä tahansa ruokatuotteita. Avajaisviikolla järjestetään tempauksia teollisuuden ylijäämäerien ja niistä jatkojalostettujen tuotteiden myymiseksi.

“Ruokalistamme ravintola Loopissa kootaan pääosin kaupoista ja teollisuudesta ylijääneistä raaka-aineista. Toivomme, että muutkin ravintolat innostuvat hyödyntämään ylijäämäruokaa. Se on tehokas keino paitsi pienentää hiilidioksidipäästöjä myös saada asiakkaat hyvälle mielelle”, Johanna Kohvakka From Waste to Taste ry:stä kannustaa.


Urban Food on puoli vuotta kestävä Smart & Clean -muutosprojekti, jolle on myönnetty Uudenmaan liiton Aiko-rahoitusta. Lisäksi projektia rahoittavat Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupungit, Sitra sekä Apetit Ruoka Oy ja Oy Karl Fazer Ab.

Projektissa ovat mukana alustoja kehittävät Forest Foody Oy, Korjuu.com Oy, Aline Creative Technology Studio Oy sekä Herttoniemen ruokaosuuskunta ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund, jotka kehittävät Ekompi.net sivustoa. Lisäksi mukava ovat myös Perho Liiketalousopisto Oy, Svenska lantbrukssällskapens förbund, hävikkiruoan vähentämistä edistävä From Waste to Taste ry, Kauppahalli 24/Seulo Palvelut  Oy, Luke, Helsingin koulujen, päiväkotien ja palvelutalojen ruokahuollosta vastaava Palvelukeskus Helsinki, Suomen 4H-liiton Ruokaa luonnosta -hanke, liiketoiminnan kehittäjä Avanto Ventures Oy, Helsingin Diakonissalaitos, Vantaalla ruoka-aputoimintaa kehittävä Yhteinen pöytä, tuottaja Helsieni Oy ja Herttoniemen kartanolla viljelevä Stadin Puutarhuri. Projektia koordinoi kiertotalouden asiantuntija yritys Ethica Oy.

Lisätietoa:

Lilli Linkola, Projektipäällikkö

Ethica Oy, lilli.linkola@ethica.fi, 0500917196

Hankkeen Facebook-sivut.